Saturday, June 18, 2011

jom baca :)

                                    
                              kisah anak dan pemain gitar bernyawa

Pada suatu hari, di sebuah kampung bernama ‘temasik’ terdapat sepasang suami dan isteri yang bernama kayu dan pohon .Mereka sudah lama mendirikan rumah tangga,Tetapi masih belum mempunyai cahaya mata.Meraka sangat kaya dan sanggup berbuat apa saja asalkan mendapat seseorang yang digelar ‘anak’.

Lalu suatu hari mereka terjumpa dengan seorang ‘pemain gitar bernyawa.’Penduduk kampung mengatakan gitar ini mempunyai kuasa untuk menghidupkan nyawa, lalu mereka berjumpa dengan pemain gitar bernyawa tersebut.

Pemain gitar bernyawa  itu bersetuju akan menunaikan permintaan mereka tetapi dengan satu syarat iaitu, anak ini harus  mempelajari  gitar untuk memanjangkan usia nya. Pemain gitar bernyawa itu berpesan 'jikalau mahu anak ini hidup selepas tujuh tahun ajarnya bermain gitar dan muzik yang terhasil dari gitar tersebut akan memanjangkan usianya'.

Akhirnya  hajat mereka tercapai,lahirlah daun kedunia. Pohon dan kayu begitu bahagia.Penduduk kampung turut tumpang gembira diatas kelahirannya. Lalu kayu dan pohon mengucapkan terima kasih kepada pemain gitar bernyawa itu.

Pabila usia daun mencecah 4 tahun kayu dan pohon berpindah ke sebuah  kampung bernama ‘tanjung’. Mereka beranggapan apabila berpindah syarat itu akan terhapus.

Pada usia 7 tahun, daun semakin lemah dan sakitnya tiada penawar. Puas sudah dibawa berjumpa pawang terhebat,tetapi masih juga belum sembuh.Kayu dan pohon tetap tidak mahu mengajar daun bermain gitar kerana mereka yakin daun mampu hidup tanpa muzik yang terlahir dari gitar.

Akibat kealpaan kedua org tua nya, akhirnya daun telah ghaib untuk selamanya,kayu dan pohon begitu sedih lalu mencari pemain gitar bernyawa itu,tetapi kedatangan mereka dihalau kerana pemain gitar bernyawa itu murka.

Kayu dan pohon begitu menyesal kerana telah kehilangan satu-satunya cahaya mata yang mereka kasihi akibat perbuatan mereka,dan sekarang hidup mereka hanya ditemani tangisan dan airmata kerana merindui daun. 

p/s: untuk zinesatumalam~cerita donggeng.

No comments: